Tantsukool Arte Movimento juht ja tantsuõpetaja Kristine Esko kirjutab, kui olulised on treeningud ja poolaastapeod lastele nii praegu kui ka hiljem, täiskasvanueas.
Hans Christian Anderseni muinasjutu „Lumekuninganna“ jälgedes: Pärast seda, kui Kajle kurja nõia peeglikild südamesse ja silma läks, hakkas ta mängima hoopis teistsuguseid mänge kui varem. Tema mängud olid nüüd nii arukad ja mõistlikud ja inimesed ütlesid, et sellel poisil peab olema väga hea pea…
Aga mis kasu sest targast peast, millel kalk süda? Hätta sattudes ei osanud ta ennast aidata, sest meelde tuli vaid ükskordüks.
Tänapäeva lastel on palju kohustusi. Need kohustused on seotud ühiskonnas ette nähtud normide täitmisega, et olla eeskujulik kodanik. Märksõnadeks on moodne välimus sportliku silueti ja riietusega, sportlik eluviis ja tervislik toitumine. Iga hinna eest on oluline, et paistaks välja arukas ja mõistlik käitumine. Hariduses on rõhk eksamite sooritusel, diplomi saamisel, mis annaks pääsme ülikooli. 25. eluaastaks, kui autojuhiload ja ülikoolikraad taskus ning pidutsetud on ka juba piisavalt, on aeg, ja olemas kõik oskused, et saavutada elus järgmine tase – teha karjääri, luua oma pere koos maja, auto ja lastega.
Usutakse siiralt, et need komponendid tagavad tervise ja eduka elu, et see teeb inimese õnnelikuks. Ka mina olen üles kasvanud sellises usus, kuid oma tööd tehes olen nõnda nimetatud usku vahetanud.
Tantsukooli tehes olen varem alati leidnud, et lastel on perega koos veedetud aja kõrval esmatähtis kooliskäimine mitte treening. Praeguseks olen aru saanud, et see pole päris õige. Kogemus näitab, et kool väsitab lapsi rohkem kui laeb neid teadmiste ja oskustega.
Treeningus toimuv võib olla ainuke, mis annab lapsele piisavalt eneseusku ja elurõõmu, et vastu pidada koolis ja igapäevatoimingutes. Minu eesmärk on, et tants toetaks last tema kasvamisel täiskasvanud inimeseks, kes usaldab ennast ja hindab elu. Kui mõnes õpilases on kutsumus saada tantsumeistriks, siis ta saab selleks igal juhul. Kui vaja, oskan ma teda aidata.
Kallid lapsevanemad, soovitan hakata tähele panema, kas lapse treeningud ja sellega seotud tegevused annavad lapsele kokkuvõttes jõudu juurde või on lihtsalt kurnavad lisategevused?
Nägin, et Arte Movimento 2014. aasta uusaastapidu ja peoks ettevalmistusaeg andsid lastesse tõelise loomingulise impulsi. Näiteks koostasid suured tüdrukud kohe järgmises trennis endale 20 minutiga uue ja täiesti sisuka tantsukava. See näitab, et näiliselt väsitav periood ei kurnanud neid, vaid andis hoopis tõuke edasiminekuks ja uuteks ideedeks.
Pidu on alati oluline, kuid tähtsaim on aeg, mil valmistutakse peoks.
Näiteks kõige suuremad tüdrukud said peo ettevalmistusperioodil ülevaate muusika-, kostüümi-, soengu-, ehete ja tantsuajaloost 19. sajandil, millest tuli tants „Lillede valss“. Tantsu „Samba“ tantsimiseks said nad teadmisi Antiik-Kreeka jumalatest ja sõdalastest. Lisaks õppisid nad originaalnumbri balletist „Don Quijote“, mille juurde kuulus töö lehvikutega. Teemaga haakus ka hispaania kostüüm ja tants „Paso Doble“.
Suured tüdrukud jõudsid ka valmistada iga kostüümi juurde käivad eri tehnikas ehted. Lisaks lavataguse ettevalmistuse kogemus ning distsipliin ja vastutus, mis sellega kaasas käis. Kõik nad tulid siira avatud südamega laupäeval teie ette, et jagada publikuga eelneval perioodil kogetud pingutust, rõõmu ja erutust.
Selleks et lapsest täiskasvanuks saanud inimese maailm oleks värvikas ja hoogne, et ta ei vajaks oma elu lõbustamiseks mõnuaineid ja -tegevusi, on vaja värvidega teha tutvust lapsena. Üks võimalus selleks on kanda värvilisi riideid ja ehteid.
Tüdrukute puhul on oluline, et riided ja ehted ei oleks napid, vaid et need oleksid lopsakad, vahulised, et nendes oleks võimalik keerelda ja pöörelda.
Poistel, kes peavad tavapärases võistlustantsu treeningus juba väiksena tassima tüdrukut tantsupõrandal, sealjuures õiget raami kätes hoides, võib kaduda imetlus nende kaunite printsesside vastu. Nii võib imetlusest saada lihtsalt kohustus.
Meie koolis on esimene õppeaasta, kui poistel ja tüdrukutel on eraldi treeningud. Tänu sellele tekkis poistel võimalus esineda kavaga, mis neile praeguses vanuses tõeliselt meeldib. Samas ei muutunud neile ebameeldivaks valsi ja samba tantsimine.
Seega, nii nagu etendus algas tantsunumbriga „Liblika sünd“, kus väikestest ussikestest koorusid välja liblikad, peaks ka igast tüdrukutirtsust kunagi sirguma kaunis naine ja igast poisiklutist suure südamega mees. Sellel pikal kasvamise teekonnal on meil, täiskasvanutel, laste kõrval tohutult oluline ja vastutusrikas roll, et neil jääks alles soe süda, mitte ei võtaks võimust kalk ja kaalutlev mõistus, ja nende siiras ning süütu hingesoojus muutuks nii tugevaks, et suudab sulatada ka kõige külmema jäätunud südame nagu juhtus Lumekuninganna muinasjutus.
Kristine Esko
Tantsukooli Arte Movimento juht ja treener
22. jaanuar 2014
Loe lisaks: Milleks on lastele tantsukoolis vaja oma pidu ilma publiku hindava pilguta?